Automobily Články

Škoda Octavia: Třetí nejrozšířenější auto v ČR brázdí silnice již od roku 1996

Škoda Octavia je automobil nižší střední třídy a patří mezi nejrozšířenější automobily značky Škoda. Vůz měl nahradit menší Felicii, která vycházela z modelu Favorit. Octavia byla brána jako obrovský milník a svým způsobem se stala synonymem pro moderní produkci mladoboleslavské automobilky. A protože je Škoda součástí Wolkswagen Group, automobil si bere základy z Golfu nebo Audi (první generace Octávek byla postavena na platformě VW Golf IV/Audi A3).

Na Octávii se začalo usilovně pracovat již v roce 1992 a začala se vyrábět v roce 1996. Auto se ihned stalo velmi žádaným zbožím. Typickým znakem byla robustní maska chladiče, která evokovala solidnost. Netrvalo dlouho a přišla první ocenění za design a bezpečnost. V nabídce byly benzínové i dieselové motory.

Nejsilnější verze měly pod kapotou přes sto koňských sil (model 1.8 T slušných 110 kW). Poměrně brzy se objevily další verze jako Combi, Scout nebo RS (Rally Sport), což je ještě silnější verze základního modelu. Do dnešního dne prošly trhem tři generace Octavií (pokud nepočítáme veterána z minulého století).

Vůz má poměrně prostorný interiér a může se v něm svézt pohodlně až pět lidí. V nabídce příslušenství je manuální i automatická převodovka. Pohotovostní hmotnost je 1 300 kilogramů.

Škoda Octavia se v minulé dekádě stala populárním objektem tunerů a profesionálních závodníků. Několik let se Octavia účastnila závodů WRC. Dodnes se používá např. na závody cestovních vozů. Octavia je velmi oblíbená také v Německu, Velké Británii, Rusku, Číně nebo Indii (zde pojmenovaná jako Škoda Laura). Používá jako doprovodné vozidlo při cyklistických závodech a patří mezi rozšířené vozy v taxislužbách. Mezi výhody patří velký zavazadlový prostor a široká paleta spolehlivých motorů.

Na poslední generaci (Škoda Octavia III) se podílel slavný designér Jozef Kabaň, který navrhoval Bugatti Veyron a další. Do dnešního dne se vyrobilo několik milionů kusů.

Foto: Miloslav Rejha, Wikimedia Commons

Štítky

1 komentář

Klikněte zde pro odeslání komentáře

  • Oktávka je moje srdeční záležitost. Průběžně jsem prostřídal všechny generace a nedám na ni dopustit. Momentálně mám v garáži první a poslední generaci. S 1.9 TDI (I. generace) budu jezdit tak dlouho, dokud se nerozpadne motor 🙂