McLaren F1
McLaren F1 patří bezesporu mezi největší klenoty automobilového průmyslu. Tento vůz navrhl Gordon Murray a Peter Stevens. Vyrobilo se celkem 106 kusů, přičemž některé vozy se dočkaly speciálních verzí, aby se mohly zúčastnit závodů, např. Le Mans. Tento slavný závod několikrát vyhrály. Ale ani očesaná verze nebyla o moc pomalejší.
Výroba trvala od roku 1992 do roku 1998 ve Wokingu. Motor byl uložen doprostřed se zadním náhonem. Musela se vyrobit unikátní převodka a brzy. Vůbec poprvé byl použit na karosérii kevlar, titan, a uhlíková vlákna. Elasticky a odolný materiál, který značně pomohl uchovat nízkou váhu. Konkrétně 1 138 kilogramů. To znamená 505 koní na jednu tunu. Tato hodnota mnohdy stačí na supersporty současnosti. Převodovka byla šestistupňová. Bylo by ale možné mít v autě sedmistupňovou převodku, McLaren by pak dosáhl ještě vyšší maximální rychlosti.
Řidič mohl mít radost z více než 600 koňských sil a rychlosti přes 390 kilometrů. A to bez moderních počítačových systémů, nebo zadního křídla pro lepší přítlak. Tento dnes již nepostradatelný prvek na všech supersportech byl nahrazen důmyslným podvozkem, který se velmi přibližoval konstrukcím aeroplánů. Interiér nabídl místo pro tři lidi. Sedlo řidiče je uprostřed, což poskytne další zajímavý zážitek.
Zrychlení z nuly na sto za pouhé 3.6 vteřiny. Brzdy vyrobila firma Brembo. I tady se zamýšlel prototyp, nakonec inženýři sáhli pouze po keramických brzdách. Motor je potažen zlatem, aby lépe odváděl teplo. K lepšímu chlazení. Ovšem bez ventilátorů by to také nešlo. Nepřeplňovaný dvanáctiválec od BMW s objemem šesti litrů i dnes budí zasloužený respekt. Výsledek je i po bezmála třiceti letech naprosto ohromující. Ostatně jako cena tohoto krasavce.
Dalším znakem jsou velké přední světlomety, malé zadní světlomety a dveře, které se vyklápí. Auto má 4 287 milimetrů na délku a 1 820 milimetrů na šířku. Na pneumatikách se podílely Goodyear a Michelin. Interiér obsahuje klimatizaci nebo v lepší verzi vyhřívaní a odmrazování oken. Zato zde chybí airbagy. Omezovač je nastaven do 372 kilometrů. Při rychlém zastavování se jeho časy dají směle porovnávat s modernějšími konkurenty. Při rekordech byla naměřena rychlost 391 kilometrů, k tomu připočtěme 8 300 otáček za minutu. Na velmi dlouho dobu McLaren F1 držel desítky rekordů.
Sériový vůz činil hodnotu téměř milion dolarů. Pokud byste si chtěli auto vlastnit, můžete zaplatit i dvojnásobek této ceny. Nejčastěji jej uvidíte ve stříbrné nebo vínové barvě. Dodnes jej najdeme v motoristických časopisech, dokumentech nebo počítačových hrách. I když se na scéně objevily další nádherné vozy, je s neuvěřitelné, jak moc byl McLaren F1 ve své době jiný, než ostatní. A popravdě se vymyká i dnes. McLaren vyvinul nástupce s označením 12C. A nyní vyrábí vozy s označením P1 a nejnověji následně 650S. Původní F1 se pak dočkal verzí LM, GT a GTR. Mezi šťastné majitele patří Rowan Atkinson, Michael Schumacher, Jay Leno nebo Ralph Lauren. Každý vůz má své unikátní označení podle výroby a licenci o totožnosti.
Foto: Jagvar, Wikimedia Commons
Publikováno: 04. 03. 2015
Kategorie: Automobily | Ostatní