Články Praktické rady a tipy

Udělejte si v tom jasno: Jaký řidičák potřebujete na čtyřkolku?

Zvažujete pořízení čtyřkolky, ale netušíte, jestli vám bude stačit řidičský průkaz pro osobní vozidla? Možná vás zmátlo, že někteří úředníci tvrdí to a jiní zase ono. Bohužel jsou bezradní i někteří policisté… Přitom je to tak snadné!

V prvé řadě si musíte pořídit čtyřkolku s patřičnou homologací. K mání jsou stroje s českou a evropskou homologací. Evropská homologace je poměrně nepraktická, protože vyžaduje individuální shánění SPZ, nutnost technické kontroly a často i potíže s některou výbavou. Zejména s navijáky, které homologované nejsou a na STK neprojdou.

Čtyřkolky s evropskou homologací nabízí obchodníci, kteří nejsou oficiálními prodejci a přeprodávají stroje z prapodivných zdrojů.

Čtyřkolky s českou homologací jsou naprosto bezproblémové. Technický průkaz vystaví oficiální dovozce a ho dostanete do rukou společně s dokladem o koupi a zákonnou pojistkou. Poté jen čtyřkolku přihlásíte na magistrát a na první kontrolu STK pojedete až za čtyři roky.

ctyrkolka-2

Ale to jsme odbočili. Vraťme se teď k řidičskému průkazu. Těžko říct, proč v hlavách úředníků a policistů panuje takový zmatek. Zákony ČR hovoří jasnou řečí, tedy alespoň s ohledem na definici vozidel.

Ve velkém technickém průkazu je sice uvedeno „Motocykl-čtyřkolka“, ale zákon čtyřkolky zcela jasně kategorizuje do skupiny B1. V případě nenaložené čtyřkolky do hmotnosti 400 kg stačí i skupina A.

Odpověď na otázku zní – čtyřkolku můžete řídit i s normálním „béčkem“. Výjimku tvoří stroje s motorem o obsahu 50 ccm, které lze řídit s doklady jako na moped, tedy řidičským průkazem pro skupinu AM.

Informace nám poskytli zkušení lektoři z renomované pražské autoškoly. Autoškola King nabízí výcvik pro všechny skupiny řidičských průkazů, kondiční jízdy, rekvalifikace a v neposlední řadě školení řidičů.

Přidat komentář

Klikněte zde pro odeslání komentáře

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *