PPC pro autopůjčovny: Jak získat zákazníky v konkurenčním online prostředí
Loni v létě jsem řešil zajímavý problém. Kamarád Martin vlastní menší autopůjčovnu ve východních Čechách a stěžoval si, že má sice kvalitní vozový park, fér ceny, ale zákazníci k němu prostě neproudí. "Mám dobrou službu, ale nikdo o mně neví," posteskl si při našem setkání nad pivem. Když jsem navrhl PPC reklama Hradec Králové, jen se pousmál a řekl, že "ty internetové věci" nejsou nic pro něj. A tady přichází ten moment, kdy jsem pochopil, jak moc lokální podnikatelé podceňují sílu online marketingu.
Martinovi jsem vysvětlil, že právě v jeho oboru, kde zákazníci aktivně vyhledávají službu ve chvíli, kdy ji potřebují, je PPC reklama naprostým zlatým dolem. Podle průzkumů, které jsem mu ukázal, hledá až 78 % lidí půjčovnu aut online a většina z nich klikne na některý z prvních výsledků. A ačkoliv Martin zpočátku vzdoroval, nakonec souhlasil s tím, že to zkusíme.
Proč je PPC reklama pro autopůjčovny naprostou nutností
Automobilový průmysl včetně půjčoven je extrémně konkurenční prostředí. Velké firmy vládnou trhu, ale i menší lokální půjčovny mohou prosperovat – pokud jsou vidět. Problém menších autopůjčoven není v kvalitě služeb, ale v jejich viditelnosti. A přesně tady přichází ke slovu PPC.
Když někdo v Hradci hledá "půjčovna aut Hradec Králové", chcete být mezi prvními, koho uvidí. S organickými výsledky to může trvat měsíce nebo roky, ale s PPC reklamou jste tam okamžitě. Navíc platíte pouze za skutečné kliknutí, tedy za potenciálního zákazníka, který aktivně hledá vaši službu.
S Martinem jsme si sedli a analyzovali jeho situaci. Identifikovali jsme klíčová slova, která jeho potenciální zákazníci používají, a zaměřili jsme se na lokální vyhledávání. V kombinaci s jeho konkurenční výhodou – osobním přístupem a flexibilitou – jsme dokázali vytvořit kampaně, které přesně cílily na jeho ideální klienty.
Regionální cílení jako trumf v rukávu
Většina velkých půjčoven se zaměřuje na celostátní kampaně, což dává menším regionálním hráčům zajímavou příležitost. Místní znalost a relevance je něco, co velké řetězce nemohou snadno duplikovat. Když jsem s dalším klientem nastavoval PPC reklama Liberec, zjistili jsme, že místní vyhledávací fráze mají mnohem vyšší konverzní poměr než obecné termíny.
Třeba Pavel z Liberce, pro kterého jsem připravoval kampaň minulý rok, měl podobný problém jako Martin. Konkuroval velkým hráčům jako Hertz nebo Avis, ale nemohl si dovolit utrácet desítky tisíc za reklamu měsíčně. Řešením bylo super-lokální cílení – zaměřili jsme se výhradně na liberecký region, dokonce i na konkrétní čtvrti, a přidali jsme reklamní sestavy cílené na okolní menší města.
Výsledek? Pavel získal 43 % více rezervací během prvních dvou měsíců při stejném reklamním rozpočtu, který předtím neefektivně utrácet za širší, méně zaměřené kampaně.
Kdy je nejlepší čas spustit PPC pro autopůjčovnu?
Z mých zkušeností vyplývá, že nejlepší čas začít s PPC reklamou byl včera a druhý nejlepší čas je teď. V oboru s vysokou sezónností, jako jsou autopůjčovny, je ale důležité plánovat strategie s předstihem. Doporučuji Martinovi i všem ostatním klientům v tomto oboru začít s přípravou letních kampaní už v březnu a dubnu.
Ohledně rozpočtu – není třeba začínat s velkými částkami. Pro menší regionální půjčovny v lokalitách jako Hradec Králové nebo Liberec může být i 5 000 Kč měsíčně dostatečný začátek. Důležitější než výše rozpočtu je jeho chytré využití – přesné zacílení, kvalitní texty inzerátů a dobře optimalizované vstupní stránky.
To mi připomíná případ z minulého roku, kdy jsem pracoval s klientem, který před naším setkáním utrácel 15 000 Kč měsíčně za PPC reklamy. Po analýze jeho účtu jsem zjistil, že 60 % jeho rozpočtu odtékalo na nerelevantní klíčová slova. Po přenastavení kampaní dosahoval stejných výsledků s polovičním rozpočtem!
Časté chyby v PPC kampaních pro autopůjčovny
Když jsem procházel účty různých autopůjčoven, viděl jsem stále dokola stejné chyby:
1. Příliš obecná klíčová slova – Fráze jako "půjčovna aut" jsou extrémně konkurenční a drahé. Mnohem efektivnější je zaměřit se na konkrétnější výrazy jako "půjčovna dodávek Hradec Králové" nebo "pronájem luxusních vozů Liberec".
2. Zanedbávání mobilních uživatelů – Více než 60 % vyhledávání půjčoven aut probíhá přes mobilní zařízení, často v situacích, kdy uživatel rychle potřebuje řešení (například při poruše vozu). Kdo nemá optimalizované kampaně pro mobily, přichází o významnou část trhu.
3. Špatné nastavení lokace – Mnohé autopůjčovny zapomínají na správné geografické cílení, což vede k proklikům od lidí, kteří jsou mimo jejich obsluhovanou oblast.
Spolupráce s profesionály se vyplatí
Martin se zpočátku bránil investovat do profesionální správy kampaní. "Zvládnu to sám, není to raketová věda," říkal. Po měsíci pokusů a omylů ale sám uznal, že to není tak jednoduché, jak si myslel. Nakonec se rozhodl pro spolupráci s agenturou SEOconsult.cz, která se specializuje na regionální PPC kampaně.
Tato spolupráce se ukázala jako zlomový bod. Během tří měsíců se počet rezervací zdvojnásobil a náklady na získání jednoho zákazníka klesly o 35 %. Martin teď říká, že jediné, čeho lituje, je to, že nezačal dříve.
Když vidím výsledky klientů jako Martin nebo Pavel, utvrzuje mě to v přesvědčení, že dobře nastavená PPC reklama je pro regionální autopůjčovny jednou z nejlepších investic. V odvětví, kde je konkurence tak tvrdá, může být právě tato forma marketingu tím rozhodujícím faktorem, který oddělí úspěšné firmy od těch, které bojují o přežití.
Závěr
Cestou zpět z našeho posledního setkání s Martinem jsem přemýšlel o tom, jak často se setkávám s podnikateli, kteří mají skvělý produkt nebo službu, ale bojují s viditelností. Ať už provozujete autopůjčovnu v Hradci Králové, Liberci nebo kdekoliv jinde, investice do chytré PPC strategie může být tím rozdílem, který potřebujete.
A nejlepší na tom je, že začít můžete prakticky okamžitě a s relativně malým rozpočtem. Výsledky pak mohou přijít mnohem rychleji, než byste čekali. Pro Martina to znamenalo zvýšení obratu o 27 % během prvního čtvrtletí. A věřím, že podobných výsledků můžete dosáhnout i vy.
Publikováno: 10. 05. 2025
Kategorie: Praktické rady a tipy