Články Praktické rady a tipy

Na co nezapomenout při kontrole ojetiny, na kterou máte zálusk?

O tom, jak postupovat při koupi ojetého vozu jsme již napsali dříve. Dnes se zaměříme na to, jak nenaletět a nekoupit zajíce v pytli. Respektive na proces kontroly ojetiny, na kterou máte spadeno. Připravili jsme pro vás soubor doporučení, na které byste neměli zapomenou, nemáte-li s sebou po ruce zkušeného mechanika. Jdeme na to…

  1. Auto by nemělo jevit známky rozsáhlejší koroze a nic by z něj nemělo téct. Co se koroze týče, zaměřte se na podběhy nad koly, kufr a vnitřek dveří. Zkontrolujte také výfuk (drží?) a podvozek, zda z něj nic netrčí.
  2. Dalším krokem je kontrola VIN ve velkém a malém TP a na vozidle. Kódy musí být naprosto přesné, jinak se při evidenční kontrole dostanete do maléru. Na autě najdete VIN na motoru nebo pod sedadlem spolujezdce.
  3. U automobilů, které mohly teoreticky zažít povodně, prověřte, zda není cítit čalounění. Možná vám to přijde paranoidní, ale nezřídkakdy se prodávají i takové vozy.
  4. Co se týče nápravy, z tlumičů nesmí nic téct, jinak je bude zapotřebí okamžitě vyměnit. Dejte si pozor na stav šroubů – měly by být ve stejném stavu (ať nové nebo zrezlé). U bouraného vozu bývá jedna náprava viditelně novější. Když jsou kola rovně, musí být ve stejné pozici i volant. Při otočení volantu s vypnutým motorem musí kola okamžitě reagovat a nikoliv po prodlevě.
  5. Spodek víčka od oleje nesmí být zaneseno emulzí. To by mohlo znamenat propouštění hlav pístů. Olej by se neměl vyskytovat ani na spodku víčka od chladící přetlakové nádoby. Po nastartování by neměly z otevřené přetlakové nádoby od chladiče vycházet bubliny.
  6. Dbejte také na to, aby auto lehce startovalo a neklapalo více než pár sekund. Zaměřte se i na stabilní otáčky a kontrolky bezpečnostních systémů – zhasnou-li po nastartování ve stejnou chvíli jako jiné běžné kontrolky, je pravděpodobné, že jsou připojeny na jinou,
  7. Samozřejmostí by měla být zkušební jízda, ideálně po předem vytipované trase, v rámci které důkladně prověříte chování vozu.

Necítíte se na to? Pak si přizvěte odborníka, který automobil zkontroluje namísto vás. Hodně štěstí!