Pneuservis, který nikdo neznal: od hrozby zavření k čekacím listinám díky chytré reklamě

Tři roky zpátky bych dal ruku do ohně za to, že online marketing nefunguje. Aspoň ne pro malý pneuservis na okraji Hradce. Zažil jsem dva slabé roky, kdy jsem sotva pokrýval náklady, a myšlenky na zavření proběhly hlavou víckrát, než bych rád přiznal. A pak přišla PPC reklama Hradec Králové, která mi otočila byznys o 180 stupňů. Od chvíle, kdy jsem ji začal používat, do sezónní špičky uplynuly čtyři měsíce, a já poprvé v historii pneuservisu musel zákazníky odmítat a zavést čekací listinu. Teď mám pobočky dvě a rozjíždím třetí.

Ještě před pár lety jsem o PPC reklamách věděl asi tolik, kolik průměrný řidič ví o kvantové fyzice. Měl jsem malý pneuservis, který jsem založil po patnácti letech práce pro jiné. Rozumím pneumatikám, vyvažování, opravám. Marketingu? Ani náhodou.

Jak jsem málem přišel o všechno, co jsem budoval

S pneuservisem jsem začínal optimisticky. Lokace nebyla ideální - okraj Hradce, průmyslová zóna - ale nájemné bylo přijatelné a myslel jsem, že lidé kvalitní službu vždycky najdou. Bože, jak jsem se tehdy mýlil.

První rok byl ještě ucházející. Přišli kamarádi, jejich známí, bývalí klienti, kteří mě znali z předchozího působiště. Jenže to nevydrželo. Druhý rok byl slabší a třetí začínal katastrofálně. Vůbec jsem nechápal, co se děje. Kvalita mé práce byla stále stejná – excelentní. Ceny férové. Tak proč nepřicházeli zákazníci?

Moment, kdy mi to došlo

Byl únor, začátek jarní sezóny přezouvání. Čekal jsem nával, ale dílna zela prázdnotou. Tehdy jsem si všiml něčeho zvláštního. Přes ulici otevřel nový pneuservis řetězec BestDrive. A měli plno. Ne že by byli lepší nebo levnější - spíš naopak. Ale měli obrovské cedule, reklamu v rádiu, letáky ve schránkách.

Ten den jsem seděl v kanceláři a hleděl z okna na plné parkoviště konkurence. Brouzdal jsem frustrovaně po internetu, zadal "pneuservis Hradec Králové" a... šok. Deset výsledků na první stránce Googlu a já nikde. Ani na druhé, ani na třetí stránce. Jako bych vůbec neexistoval. V tu chvíli mi to konečně došlo - nejde jen o to, jak dobrou službu nabízím, ale taky o to, jestli o ní lidé vůbec vědí.

První pokus – drahé školné

Začal jsem pátrat, jak funguje reklama na Googlu. Našel jsem si tutoriál a pokusil se vytvořit kampaň sám. Nastavil jsem denní rozpočet 500 korun a čekal na zázraky. K mému zklamání se nic nestalo. Za týden jsem utratil 3500 korun a získal jednoho nového zákazníka na přezutí Fabie.

Frustrovaný jsem kampaň vypnul. Trvalo mi další dva týdny, než jsem si přiznal, že problém nebyl v PPC reklamách jako takových, ale v tom, že jsem vůbec nevěděl, co dělám. Bylo to jako bych si sedl do Formule 1 a divil se, že neumím závodit.

Záchrana jménem odborná pomoc

Po debatě s kamarádem, který má online obchod, jsem zainvestoval do konzultace s profesionály. Poradili mi agenturu PPCprofits, která se specializuje přímo na PPC reklamy. První, co mi řekli? "Vaše klíčová slova jsou příliš obecná a konkurenční. A váš web - no, upřímně, ten odrazuje víc zákazníků, než přitahuje."

Byla to hořká pilulka, ale spolkl jsem ji. Nejdřív jsme vylepšili web - přidal jsem fotky dílny, reference, ceník. Pak jsme nastavili kampaně mnohem chytřeji. Místo obecného "pneuservis Hradec" jsme cílili na konkrétnější fráze jako "přezutí pneumatik Hradec Králové", "vyvážení kol nejlevněji", "oprava defektu ihned" a podobně.

Když začala reklama skutečně fungovat

Rozdíl byl okamžitý. Během dvou týdnů jsem začal dostávat telefonáty a emaily od lidí, kteří se ptali na přezutí, ceny, termíny. Během měsíce jsem měl tolik práce, že jsem musel najmout pomocníka. A to bylo teprve začátek sezóny.

Pamatuju si ten moment, kdy mi došlo, že to skutečně funguje. Bylo pondělní ráno, telefon zvonil jako o život, a zákazník, který právě odcházel, se zmínil: "Našel jsem vás na Googlu, měl jste skvělé recenze." V tu chvíli jsem pocítil směs úlevy a nadšení. Funguje to. Opravdu to funguje!

Jarní sezóna, která překonala všechna očekávání

Jak se blížil duben, hlavní měsíc přezouvání, pocítil jsem skutečný rozdíl. Předchozí rok jsem v dubnu odbavil kolem 180 aut. Tentokrát jich bylo přes 400. Měl jsem tolik práce, že jsem musel odmítat zákazníky nebo je zapisovat na čekací listinu. Poprvé v životě jsem zákazníky odháněl, a ne zoufale vyhlížel z okna.

Nejdůležitější bylo, že jsem mohl být selektivnější. Zaměřil jsem se především na nové pneumatiky, které nesou vyšší marži než samotné přezutí. Díky tomu vzrostl průměrný účet na jednoho zákazníka z cca 1500 Kč na 4200 Kč.

Od dat k rozhodnutím

Co mě na PPC reklamách fascinovalo nejvíc, byly detailní statistiky. Konečně jsem viděl, co zákazníci skutečně hledají. Zjistil jsem, že v Hradci je obrovský zájem o přezutí dodávek a SUV, zatímco v menších okolních městech jsou to převážně základní osobní vozy. Upravil jsem nabídku - rozšířil jsem zásoby pneumatik pro SUV a nastavil mírně vyšší ceny za práci na větších vozech. Výsledek? Další nárůst marže při stejném počtu zákazníků.

Díky datům z kampaní jsem také zjistil, že lidé často hledají "pneuservis večer" nebo "pneuservis o víkendu". Rozhodl jsem se prodloužit otevírací dobu ve čtvrtek a pátek do 20:00 a přidat sobotní směny. Náklady na víkendové příplatky zaměstnancům byly bohatě kompenzovány vyšším počtem zakázek.

Rozhodnutí, které změnilo všechno

Po úspěšné jarní a podzimní sezóně jsem stál před rozhodnutím - zůstat malým, ale ziskovým pneuservisem, nebo expandovat. Data z kampaní ukazovala, že hodně zákazníků přijíždí až z Liberce, kde zřejmě chyběl kvalitní pneuservis. To byla příležitost, kterou jsem nemohl ignorovat.

Začal jsem plánovat otevření druhé pobočky, tentokrát v Liberci. Ale byl jsem chytřejší. Ještě před podpisem nájemní smlouvy jsem spustil zkušební PPC reklama Liberec, abych zjistil, jaký je skutečný zájem a která část města by byla nejvhodnější.

Testování trhu před investicí

Na web jsme přidali stránku "Pneuservis Liberec - připravujeme otevření". Nabízeli jsme 20% slevu na první přezutí každému, kdo vyplní nezávazný formulář. Výsledky nás překvapily - za měsíc se přihlásilo přes 90 potenciálních zákazníků. Co víc, geografická data ukázala, že většina poptávky pochází z jihovýchodní části města.

Tohle byl pro mě naprosto nový způsob přemýšlení o podnikání. Místo abych se rozhodoval naslepo nebo podle svého dojmu, měl jsem tvrdá data. Věděl jsem, že v Liberci existuje dostatečná poptávka. Věděl jsem, ve které části města mám hledat prostory. A dokonce jsem díky analýze klíčových slov věděl, na jaké služby se tam mám zaměřit (v Liberci byl oproti Hradci výrazně vyšší zájem o opravy ALU disků).

Nová pobočka, nové výzvy

Otevření druhé pobočky bylo mnohem snazší než začátky v Hradci. Už první den jsme měli zákazníky - lidi, kteří se přihlásili přes formulář na webu. Po měsíci provozu byla liberecká pobočka zisková, něco, co v Hradci trvalo téměř dva roky.

PPC reklama se stala srdcem našeho marketingu. Přestože jsme zkoušeli i sociální sítě a místní rádio, nic nepřineslo takový poměr investice k zisku jako právě PPC. Za každou korunu vloženou do Google Ads se nám vracelo v průměru 8,5 koruny tržeb.

Co jsem se naučil a co bych poradil ostatním

Za poslední tři roky jsem se o reklamě naučil víc než za celý předchozí život. A pochopil jsem, že v dnešní době nestačí být dobrý řemeslník. Musíte být také trochu marketér, nebo si aspoň najít někoho, kdo to za vás umí.

Pokud máte autoservis, pneuservis nebo jakýkoliv jiný byznys v automotive, a ještě nevyužíváte PPC reklamy, ztrácíte zákazníky. Doslova. Lidi už nehledají služby v Zlatých stránkách nebo projížděním města. Otevřou Google a napíšou, co potřebují.

Moje hlavní rady:

1) Nesnaž se to dělat sám, pokud tomu nerozumíš. První pokus mě stál skoro 4 tisíce bez výsledku. S odborníky z PPCprofits jsme dosáhli návratnosti investice během týdnů.

2) Měj dobrý web. PPC reklama je jen první krok. Když přivedeš lidi na web, který vypadá jako z devadesátek, stejně neuspěješ.

3) Využívej data k rozhodování. Největší výhodou PPC je, že ti ukazuje, co lidé skutečně chtějí. Přizpůsob tomu svou nabídku.

4) Začni s malým rozpočtem a postupně navyšuj. Nemusíš hned investovat desetitisíce. Začni s 200-300 Kč denně a sleduj výsledky.

Co nás čeká dál?

Dnes máme dva prosperující pneuservisy a chystáme otevření třetího. Tentokrát míříme do Prahy, což je mnohem větší výzva. Konkurence je tam nesrovnatelně vyšší a ceny za proklik dražší. Ale díky zkušenostem z předchozích kampaní víme, na co se zaměřit a jak se odlišit.

V Praze se chceme specializovat na luxusní vozy a sportovní pneumatiky - segment, který tam podle našich dat není dostatečně pokrytý. Bez dat z PPC bych do takového rozhodnutí nikdy nešel. Byla by to čistá loterie.

Navíc neustále sledujeme nové trendy. Aktuálně testujeme video reklamy na YouTube, které ukazují proces výměny pneumatik v našem servisu, a remarketing, který připomíná lidem, že by měli své vozy přezout, když se blíží sezóna.

Závěr

Když se dnes ohlédnu za posledními třemi lety, vidím úplně jinou firmu. Z malého, sotva přežívajícího pneuservisu jsme vyrostli v respektovanou značku se třemi pobočkami (no, třetí se teprve rodí). A upřímně, bez online reklamy by to nikdy nebylo možné.

Online reklama nebyla jednorázový zázrak, který by mi přes noc změnil byznys. Byla to začátek cesty, na které jsem se musel naučit spoustu nových věcí. Ale návratnost tohoto úsilí předčila všechna má očekávání.

Takže pokud jste na podobné křižovatce, jako jsem byl já před třemi lety, a váháte, jestli do online reklamy jít, můj příběh by měl být jasným signálem. V dnešní době už není otázka, jestli si můžete dovolit investovat do PPC reklam. Otázka je, jestli si můžete dovolit to nedělat.

Publikováno: 18. 05. 2025

Kategorie: Praktické rady a tipy