Chiptuning dieselového motoru – ANO či NE?
Pořídili jste si vysněného „dízla“, přesněji „tédéíčko“ a pohráváte si s myšlenkou na zvýšení výkonu? Ostatně kdo by neodolal vábení silného motoru? Proč z TDI nevymáčkout více koníků, když se daná možnost nabízí? Navíc, program pro řídící jednotku nabízí každý druhý a zvýšení výkonu je oslňující – několik desítek koní za pár tisícovek... Ale teď vážně – proč je čipování TDI chybou? Odpověď se dozvíte v následujících řádcích.
Motorům s vyšším objemem může kvalitně provedený chiptuning prospět. Tedy za předpokladu, že se „to“ nepřežene. Zaměřme se však na moderní agregáty s nižším objemem, u nichž je výkon již tak dost vyšponován. Ještě před několika lety byly dieselové třináctistovky hudbou budoucnosti a dnes běžně disponují i výkonem o velikosti 100 koňských sil. Za to by se skutečně nemusely stydět ani dvoulitry...
Je třeba si uvědomit, že nízkoobjemové turbodeisely mají své parametry (např. 130 koní a 300 Nm) z určitého důvodu. Jsou na tento výkon stavěny a při zvýšení o několik desítek koní dostanou šok. Musela by následovat komplexní úprava dalších komponentů jako jsou písty, ojnice, kliková hřídel a ventily. Bez těchto úprav by byl chiptuning kontraproduktivní. Mimo to si úpravy vyžádá také spojka, převodovka, setrvačník a diferenciál.
Nabízí se proto otázka – není lepší investovat do vozidla s adekvátním výkonem, než se snažit poladit menší a již tak dost namáhané motory? Samozřejmě, že ano. Tedy za předpokladu, že nechcete, aby vaše auto trávilo většinu času v servisu a odporoučelo se na onen automobilový svět mnohem dříve, než nadejde jeho čas.
Publikováno: 30. 08. 2015
Kategorie: Ostatní | Praktické rady a tipy